تشک ها هم بعد از چند سال پا به سن میذارن و دیگه مثل سابق نیستن و همین باعث میشه که خواب و آسایش ما کمتر بشه.

تو این مقاله میخوایم بگیم که چجوری بفهمیم چه موقع باید تشکمون رو عوض کنیم.

یه نکته وجود داره که همه تولیدکنندگان تشک یه بازه زمانی رو برای استفاده مفید از تشک در نظر میگیرن که البته این زمان برای افراد با سبک های استفاده متفاوت، متغیر هست.



تغییر رنگ تشک

با گذر زمان اکسیداسیون در تشک به وجود میاد و باعث تغییر رنگ تشک میشه، مخصوصا تشک های مموری فوم که مواد شیمیایی به نام پلی یورتان دارن و باعث میشه تشک تغییر رنگ بده و زرد بشه.

اگر برای تشکتون از محافظ تشک یا ملحفه استفاده نکنید بر اثر تماس عرق بدن با تشک حتما تغییر رنگ اتفاق میفته.

مسئله تغییر رنگ دادن تشک ها رو شاید بشه با رو تختی و ملحفه پنهان کرد و خیلی عامل تعویض تشک نباشه ولی این رو در خاطر داشته باشید که تمیز نگه داشتن تشک میتونه طول عمر آن رو بیشتر کنه و تعویضش رو به زمان دیرتری بندازه. 



وجود لکه هایی روی تشک

در مدت زمان استفاده از تشک ممکنه لکه هایی از خون یا ادرار یا اثر گرد و خاک و یا هر لکه ای روی آن ایجاد بشه.

ایجاد این لکه ها در صورتی که برای تشک از ملحفه یا محافظ تشک استفاده نشه می تواند مشکل بزرگی برای تمیز کردن تشک به وجود بیاره.



بیرون زدن یا خراب شدن فنر تشک

تشک های فنری ممکنه بعد از گذشت زمان به دلیل استفاده مداوم درست یا نادرست از تشک و همینطور کیفیت مواد فنر های تشک دچار بیرون زدگی و خرابی بشن. در چنین شرایطی حتی اگر زمان ۵ الی ۱۰ سال هم هنوز نرسیده مجبورید تشک را تعویض کنید.



فرورفتگی تشک

اگر ۶ ماه یک بار تشک رو جابه جا نکنید فرو رفتگی تشک امری طبیعیه. شما می توانید با جابه جا کردن تشک جای پا و صورت و بدن را تغییر بدید که فشار فقط روی یک نقطه از تشک نباشه.

 افراد با خوابیدن روی تشک به دلیل فشار بیشتری که به یک نقطه وارد می شه باعث می شود تشک دچار فرورفتگی بشه.خوابیدن روی اینجور تشکی ها باعث کمر دید می شه. به همین خاطر در صورت بروز این مشکل بهتر است سریع تر برای تعویض آن اقدام کنید تا به بدنتان آسیب وارد نشود.



چه زمان باید تشک خود را عوض کنیم؟


این‌که شما باید هر ۱۰ سال یک‌بار تشک را عوض کنید, یک فکر اشتباهه. سازمان ملی خواب پیشنهاد میده, هر ۷ سال یک‌بار این کار را انجام بدیم. این‌کار بستگی به عوامل مختلفی مانند نوع تشک, سایز ما, میزان استفاده, و نوع مراقبت شما از تشک داره. از آنجایی که افراد فشار کمتری را با بالا رفتن سن تحمل می‌کنند, سن شما نیز یکی‌ دیگر از عوامل تاثیرگذار محسوب می‌شود.


انواع مختلف تشک, دوره دوام متفاوتی دارند:


*تشک فنری- ۸ سال ( اگر آن را برگردانید, بیشتر عمر می‌کند)


*فوم هوشمند- ۸ تا ۱۰ سال (اگر آن را بچرخانید)


*فوم لاستیکی- ۱۵ سال


*فوم ژله ای- ۱۰ تا ۱۵ سال


*دوگانه( فنری و فومی)- ۱۰ سال


*تشک آبی- ۱۲ الی ۱۵ سال